Random Image
Aktuální a minulé grantové projekty FAMU

NAKI III - Komplexní řešení péče o kulturní dědictví v oblasti herních aplikací

Pětiletý výzkumný projekt „Komplexní řešení péče o kulturní dědictví v oblasti herních aplikací“, podpořený z Ministerstva kultury v rámci grantového programu NAKI III, je zaměřen na vývoj postupů a technických nástrojů pro ochranu digitálních her jako součásti národního kulturního dědictví. Herní aplikace mají významné kulturní a historické hodnoty, ale zatím jim nebyla věnována dostatečná pozornost v rámci péče o české kulturní dědictví. Tento projekt reaguje na potřebu institucí, jako jsou muzea, knihovny a archivy, uchovávat a zpřístupňovat digitální hry, které vznikly v České republice a mají mezinárodní význam.

Obsah projektu

Řešitelé projektu se zamýšlejí jak nad praktickými aspekty vytvoření databáze archivovaných her a emulační stanice, z níž by šlo uložené hry spouštět, tak i nad obecnějšími otázkami toho, které hry a z jakých důvodů zařazovat do sbírek v rámci paměťových institucí, jinak řečeno na základě jakých kritérií vzniká koncept kulturního dědictví u relativně mladého média počítačových her. Pojí se s tím i různé další otázky a problémy: jak chápeme v naší společnosti pojem národní počítačové hry a s jakými specifickými hodnotami jsou spojovány v naší kultuře, jak se to vyvíjelo v čase? V čem je specifická historie českých her a co přesně z těchto specifik a jakým způsobem má prezentovat připravovaná sbírka v NFA? Digitální hry znamenají pro paměťové instituce z hlediska své prezervace a archivace velkou výzvu už z toho důvodu, že se jedná o software, o digitální produkty, spjaté nutně s konkrétními platformami a hardwarem, tedy neustále ohrožené tím, že kvůli rychlému vývoji technologií přestanou být funkční, spustitelné, na současných počítačích. Zároveň jsou hry výzvou pro metody archivace, protože se jedná o z principu nestabilní, interaktivní objekty, které ve velké míře spoluutváří hráči svými rozhodnutími - jak zachytit v paměťových institucích tuto obrovskou mnohost a různorodost, kterou s sebou přináší hraní?

Projekt zahrnuje vedle obecnějšího teoretického a historického výzkumu také vývoj technologií potřebných k uchování her, především v oblasti emulace a zajištění dlouhodobé dostupnosti her, které byly původně vytvořeny pro specifická zařízení (počítače, herní konzole apod.). Součástí řešení je i návrh metadatového standardu pro zahrnutí herních aplikací do sbírkových fondů paměťových institucí.

Tým projektu

Projekt je realizován konsorciem tří institucí:

  • FAMU: V čele řešitelského týmu na FAMU stojí Helena Bendová, odborným garantem je Jaroslav Švelch. Dalšími členy týmu jsou odborníci z různých oblastí, včetně herní historie a knihovnictví, konkrétně Tereza Fousek Krobová, Jan Švelch, Andrej Sýkora, Marek Grajciar, Eliška Mlynáriková a Radek Hylmar. Rolí řešitelského týmu FAMU je primárně zkoumat historické, teoretické a metodologické otázky pojící se s výzkumem dějin českých her a jejich archivace v paměťových institucích.
  • Národní filmový archiv (NFA): Hlavním řešitelem projektu za NFA je Jan Kremer. Tým NFA bude hrát klíčovou roli při tvorbě praktičtěji zaměřených metodik a vytvoření databáze a specializované herní sbírky v rámci NFA.
  • České vysoké učení technické v Praze (ČVUT): Vedoucím výzkumného týmu za ČVUT je Roman Berka. ČVUT se v rámci projektu zaměřuje primárně na technické aspekty, včetně vývoje nástrojů pro emulaci a uchování herních aplikací.

Harmonogram

Projekt probíhá v období od 1. března 2023 do 31. prosince 2027.

Výstupy projektu

Mezi hlavní výstupy projektu patří:

  • Publikační výstupy: Odborné články a kolektivní odborná monografie (plánovaná k vydání na rok 2027) zaměřené na problematiku digitálních her a jejich uchování v paměťových institucích typu národních archivů a knihoven.
  • Metodiky: Tvorba postupů pro správu, ochranu a databázovou dokumentaci herních aplikací, které budou sloužit paměťovým institucím.
  • Konference: V rámci projektu bude zorganizováno několik workshopů a konferencí. FAMU bude organizovat v souvislosti s výzkumem jejího řešitelského týmu třídenní mezinárodní konferenci v roce 2027.
  • Emulační nástroje: Vývoj softwarových nástrojů umožňujících uchování a zpřístupnění her, zahrnující vznik emulační stanice.

Kontakt za FAMU

Helena Bendová, Katedra herního designu - helena.bendova@famu.cz