Praktická školní cvičení jsou nejdůležitější složkou studia. Společná cvičení vznikají ve spolupráci více kateder, které odpovídají složení filmového štábu. Studující se kromě rozvíjení individuálních tvůrčích dovedností učí spolupráci a komunikaci mezi jednotlivými složkami štábu, konstruktivní kritice i vzájemnému respektu. Tvůrčí dialog mezi studujícími je nezbytný pro zvládnutí složitého procesu vzniku filmového díla.
Kromě společných cvičení realizují studující KSS také oborová cvičení zaměřená na rozvoj specifických dovedností své profese. Studující KSS tvoří i vlastní autorské filmy, ve kterých získavají cennou zkušenost s procesem uměleckého vyjádření, učí se porozumět práci ostatních filmových profesí a tyto zkušenosti zhodnocují v následné střihové spolupráci.
Autorské filmy KSS jsou formálně i obsahově různorodá díla, ve kterých se projevuje individuální tvořivá síla studujících. Hrané, dokumentární či experimentální filmy, které na katedře vznikají, jsou pravidelně uváděny i oceňovány nejen na studentských filmových festivalech.
Studentské filmy jsou přístupné online na oficiálním kanálu Vimeo nebo na školním VOD FAMUFILMS. Filmy FAMU je možné vidět také během fakultního filmového festivalu FAMUFEST.
Z filmu Kuchyň (režie Valér Futej)
Z filmu Chtěl bych najít komfort v jakýkoliv situaci (režie, kamera, střih Alan Sýs)
Z filmu Mámení (režie, scénář, kamera, střih Alexandra Volfová)
Vedle bohaté nabídky celofakultních předmětů je oborová výuka zaměřena na teorii a dějiny střihové skladby. Studující se seznamují s různými tvůrčími přístupy napříč dějinami kinematografie, učí se porozumět výrazovým prostředkům média a osvojují si pravidla filmové řeči. Nepostradatelná je také výuka dramaturgie a naratologie. Studující jsou vedeni k aplikování teoretických znalostí v praktických cvičeních a studijní program je koncipován s cílem vzájemného obohacování mezi teoretickou a praktickou výukou.
Své stálé místo ve výuce má i české myšlení o filmu a odkaz Jana Evangelisty Purkyně, Jana Mukařovského či Alexandra Hackenschmieda. Oborově zaměřené teoretické dílo Jana Kučery a Josefa Valušiaka je svou hloubkou, metodou i praktickou orientací světovým unikátem. Vyučující a studující se podílejí také na publikační činnosti v nakladatelství NAMU.
Spolupráce s partnerskými univerzitami a zahraničními profesionály je pevnou součástí výuky. Katedru pravidelně navštěvují zahraniční hosté, kteří přispívají k výuce formou masterclass a týdenních workshopů. Katedru v minulosti navštívili např. střihači Jarosław Kamiński (Ida, Studená válka, Quo vadis, Aida?), Milenia Fiedler (Katyň, Walesa: Člověk naděje), Joe Walker (Hlad, Sicario, Duna), Jay Rabinowitz (Mrtvý muž, Requiem za sen, Strom života), legendární arménský režisér Artavazd Pelešjan a mnozí další.
Všichni studující mají příležitost účastnit se také celofakultního Mentoringového programu FAMU.
Katedra je spoluorganizátorem mezinárodního workshopu European Editing Masterclass, kde se každý rok setkávají studující a pedagogové zahraničních filmových škol. V rámci týdenního workshopu při nich studující pracují ve smíšených skupinách pod vedením zahraničních lektorů.
V rámci unikátního mezinárodního projektu OIRFET se katedra podílela na vzniku originálního filmového materiálu, který je určen speciálně k výuce střihových a skladebných dovedností. Cvičení jsou zdarma ke stažení na adrese http://montage.edu.eu/.
Studující na návštěvě RITCS v Bruselu
Studující s americkým stihačem Jayem Rabinowitzem
Britský filmový střihač Joe Walker
Workshop s britským střihačem Mattem Platts-Millsem
Škola připravuje studující na výkon povolání také výukou technologie odpovídající mezinárodním profesionálním standardům. Studující se učí současným principům postprodukčního řetezce a práci ve střihových aplikacích Avid Media Composer a DaVinci Resolve. Studující mají k dispozici moderně vybavená střihová pracoviště v budově Studia FAMU i v budově paláce Lažanských. Pro pracovní i klauzurní projekce má fakulta k dispozici 2 kinosály - referenční projekce ve Studiu FAMU patří k technologicky nejlépe vybaveným kinosálům v České republice.
Kromě digitální technologie škola umožňuje také praktické seznámení s analogovou filmovou technologií 16mm a 35mm včetně střihu a projekce z filmového pásu. FAMU je tak jednou z mála filmových škol na světě, kde se prakticky vyučuje i tradiční filmová technologie.