FAMU uspořádala pod vedením Johany Ožvold a Martina Ožvolda mezinárodní vzdělávací workshop BUGS(Z) Short Stories Expressed by Sound. Workshop byl určený především studentům magisterských oborů, jež si chtějí prohloubit teoretické myšlení a produkci zvukové kompozice zaměřené na narativní a radiofonické formy. Hlavního programu workshopu se zúčastnilo 15 studentů převážně z oborů věnujících se zvukové tvorbě.
Tématem projektu tak jak název naznačuje anglická slovní hříčka BUGS(Z): mravenci, pavouci a mouchy nebo systémové chyby, závady a zvuky. Krátké dokumenty o životě v metaforách a zvuková dobrodružství, která si hrají s jazykem nebo se slovy, která mají jiný význam, než obvykle znamenají.
Workshopu se zúčastnili studenti a pedagogové tří prestižních škol:
Blended Intensive Programme název: BUGS (Short stories expressed by sound)
BIP ID: 2024-1-CZ01-KA131-HED-000198358-2
Název pořádající organizace: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze (FAMU)
Akce se konala za finanční podpory Evropské unie.
Virtuální aktivita workshopu probíhala formou kombinované výuky, kdy se online propojovali jednotlivé třídy. Na FAMU jsme měli zázemí na katedře zvukové tvorby, v učebně, která je adekvátně vybavena pro videokonference a kritický poslech auditivních děl. Z jednotlivých zemí se studenti a pedagogové v domluvený čas fyzicky potkali v učebně ve své škole a tyto třídy se pak propojily přes platformu ZOOM. Čtyři ze sedmi “online session” byly koncipované jako tříhodinový blok složený ze tří částí. První část byla věnovaná teorii a kontextu, druhá část byla věnovaná poslechu a třetí část byla zaměřená na zadání a poslech takzvaných “micro projects”. Tři ze sedmi online session byly koncipované jako masterclass na kterých představili svou tvorbu tři výrazní a zároveň velmi odlišní umělci a teoretici zabývající se audio tvorbou. Francouzská dokumentaristka Frederique Pressmann, americká multimediální umělkyně Ariana Martinez a britský spisovatel, teoretik a první britský profesor rozhlasové tvorby Seán Street. Každá masterclass byla moderovaná jedním z pedagogů pořádajících škol a uvedená do tematického kontextu toho co studenti aktuálně zpracovávali.
Součástí jednotlivých setkání (sessions) byli také studenti, jež nebyli vybráni jako aktivní účastníci workshopu, ti dostali možnost být přítomni na online session jako takzvaní “observers”, online masterclass byly vypsané jako samostatný modul určený především studentům KZT a CAS FAMU. Na jedné z posledních online session jsme rozdělili studenty do pěti týmů po třech , tak aby v každém týmu bylo zastoupení ze všech zemí. Důležitým komunikačním kanálem, který podporoval výzvy spojené s komunikací a vzdálenou spoluprací byla platforma Discord, která sloužila jako strukturovaný virtuální prostor určený k budování týmů, byla prostorem ke komunikaci uvnitř jednotlivých pracovních skupin, místem pro sdílení odborných znalostí a praktických řešení na technické úrovni vztahující se k jednotlivým diskutovaným tématům. Studenti využívali tuto platformu i v průběhu jejich pobytu v Praze pro koordinaci jejich spolupráce a koordinace volného času a zábavy.
13-17. ledna 2025 probíhala nejintenzivnější část workshopu v Praze. Studenti a pedagogové z Řecka a z Francie do Prahy přijeli s jednodenním předstihem, aby v pondělí ráno už všichni mohli pracovat. Ze zahraničních škol přijeli do prahy ředitelka pro zahraniční vztahy ze školy Louise Lumiére paní Raissa Lahcine a pedagog Alan Blum, z Řecka byl fyzicky přítomen hudebník a pedagog Thodoris Papadimitriou. Základní zázemí pro fyzickou část workshopu jsme měli ve Studiu FAMU, kde jsme každý den měli group session při které jsme poslouchali a analyzovali jednotlivé týmové práce a sledovali progres, vedle toho vedoucí pedagogové individuálně navštěvovali a konzultovali s jednotlivými týmy na jejich pracovištích. Poslední den workshopu jsme v seminární místnosti KZT FAMU na Smetanově nábřeží uspořádali veřejně přístupnou prezentaci formou poslechu. Pět krátkých děl bylo seřazeno do jednotného tématického pásma v celkové délce 30 minut. Neformální diskuze a rozloučení se všemy členy projektu proběhlo v Klubu FAMU, kde po večeři někteří ze studentů hráli jako DJ's.
Alan Blum / ENS Louis-Lumière, Francie
Hudebník a zvukař. V roce 2001 ve spolupráci s Pascalem Rueffem a dalšími zvukovými inženýry založil „OmniHead“. Tato asociace se zaměřuje na tehdy málo známou techniku binaurálního záznamu zvuku a zkoumá vjem přirozeného pocitu nebo iluzi zvuku, kterou tato technika nabízí prostřednictvím různých médií a zvukových kreací. Jeho inscenace byly uvedeny na prvních ročnících rozhlasového a poslechového festivalu „Longueurs d'Ondes“ v Brestu. Tyto experimenty ho vedly k tomu, aby se připojil k akustickým výzkumným týmů v IRCAM a LIMSI-CNRS, kde pracoval na technikách prostorového zvuku. Jeho spolupráce s Brianem Katzem, Olivierem Warusfelem a Rozenn Nicol se zaměřuje na vývoj pohlcujících 3D zvukových technik a na percepční aspekty prostorového slyšení. Od roku 2011 vyučuje „zvukové“ v rámci Sound Master Programu na ENS Louis-Lumière a koordinuje „Sound Arts“ a „Sonorisation“. Věnuje se překonání propasti mezi prací ve výzkumných laboratořích a zdravou prací „v terénu“.
Christos Goussios / School of Film, Aristotle University of Thessaloniki, Řecko – IMDb
Christos Goussios se narodil v Soluni v roce 1973. Vystudoval katedru elektrotechniky na Aristetolově univerzite v Soluni a doktorát získal na katedře architektury stejné univerzity. Od roku 2005 vyučuje zvukové a hudební kurzy na Filmové škole, kde je docentem. Pracoval na zvukovém a zvukovém designu a také na kompozici, provedení a nahrávání hudby krátkých filmů, celovečerních filmů, televizních seriálů, divadelních her a podcastů. Získal dvě ceny Iris za nejlepší zvuk od Hellenic Film Academy (2019, 2024). Je šéfem zvuku ve studiu Panorama, the Sound of Film.
Thodoris Papadimitriou / School of Film, Aristotle University of Thessaloniki, Řecko – IMDb
Thodoris Papadimitriou je oceňovaný skladatel, dirigent a violoncellista z řecké Soluně. Je absolventem katedry hudebních studií Aristotelovy univerzity a magisterským titulem v oboru orchestrální dirigování na Hull University ve Velké Británii. Od roku 2020 vyučuje kurzy filmové hudby na School of Film na Aristetolově univerzitě jako odborný asistent. Skládá hudbu pro hrané i krátké filmy, animované filmy, divadelní hry a také symfonickou hudbu pro vzdělávací účely pro mládežnické orchestry. V letech 2015 až 2022 byl dirigentem MOYSA, Thessaloniki Concert Hall Youth Orchestra, diriguje mládežnické orchestry Nové konzervatoře v Soluni a také Sbor Židovské obce v Soluni. Jako violoncellista vystupoval a nahrával s mnoha umělci a skladateli.
Johana Ožvold / FAMU, Česká republika
Johana Ožvold vystudovala katedru režie na FAMU. Na FAMU pokračuje dále v doktorském programu. Pravidelně spolupracuje s divadelními soubory a alternativními prostory, v divadle vystupuje jako herečka, improvizátorka, spisovatelka, hudebnice nebo režisérka. Vytvořila sérii rozhlasových her, dokumentů a podcastů. Její umělecká tvorba překračuje hranice mezi fikcí a dokumentem. Její studentské filmy získaly řadu ocenění na národních i mezinárodních festivalech. Její první celovečerní dokumentární projekt The Sound is Innocent měl premiéru na MFF Visions du Reél v roce 2019 v soutěži s Burning Lights. The Sound is Innocent se promítal na řadě filmových a hudebních festivalů jako Sheffield Doc Fest, Revelation Perth nebo Mutek. V současné době pracuje na celovečerním filmu, který bude jejím debutem pod hlavičkou produkční společnosti Bionaut. Zároveň s produkční společností Nyasa Films natáčí dva časosběrné dokumenty o výtvarném umění.
Martin Ožvold / FAMU, Česká republika
Martin Ožvold je doktorandem skladby na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Jeho práce zahrnuje scoring, zvukový design pro filmy, zvukové instalace, rádia a podcasty. Studoval elektroakustickou skladbu u prof. Jontyho Harrisona a prof. Scotta Wilsona na University of Birmingham (MA), Sound Arts na University of Middlesex London (BA Hons), Sound Engineering na SAE Institute London (DipHE) a absolvoval roční postgraduální výzkumnou stáž na Institute of Sonology na Royal College of Arts v Haagu. Na pražské FAMU vyučuje zvukové umění v kontextu multimediální tvorby. Jeho vědeckým zájmem a výzkumem jsou kulturní dějiny zvukového designu a elektroakustické zvukové produkce, dějiny elektronické hudby a v neposlední řadě metodika výuky zvukové produkce a popularizace zvukové kultury. Úzce spolupracuje s dánskou rozhlasovou dokumentaristkou Brit Jensen. Jejich spolupráce získaly nominace na mnoha mezinárodních audio festivalech,včetně Third Coast International Audio Festival Chicago, Prix Marulic, Prix Europe nebo Prix Bohemia Radio. Mezi jeho nejpozoruhodnější a nejoceňovanější umělecké počiny patří hudba a zvukový design pro divadelní hru Holly Roth pro Slovenské národní divadlo, improvizace s Birmingham Ensemble for Electroacoustic Research a zvukový koncept, hudba a scénář k filmu The Sound Is Innocent v režii jeho manželky Johany Ožvold.
Foto: Andrea Petrovičová