Random Image
Environmentální agenda

UDRŽITELNĚ ZA KAMEROU:
Nové předměty na ZS 2025/26 – reagujeme na to, co vás zajímá

FAMU letos spouští pilotní nabídku povinně volitelných předmětů zaměřených na environmentální udržitelnost v audiovizi. Kurzy vznikly v rámci projektu NPO Green Deal a reagují na rostoucí potřebu reflektovat klimatickou krizi, etiku práce i vztah k prostředí, ve kterém film a umění vznikají. Vznikly díky podpoře z Národního plánu obnovy (NPO) v rámci tzv. Green Deal komponenty a reflektují aktuální výzvy, kterým čelí nejen filmový průmysl, ale i společnost jako celek.

Proč právě Green Deal?

Cílem předmětů je ukázat, že ekologické myšlení není v rozporu s uměleckou vizí – naopak, může být jejím zdrojem. Kurzy propojují tvůrčí přístupy s tématy jako klimatická krize, udržitelná produkce, etika práce v audiovizi, environmentální storytelling, péče, nebo vztah k místu.

Jak to bude fungovat?

Předměty budou vypsány pod Kabinetem teorie a historie audiovize a budou přístupné napříč katedrami jako součást nabídky povinně volitelných či volitelných předmětů. Každý z nich je za 5 kreditů – zohledňují nejen přímou výuku, ale i rozsáhlou samostatnou práci (četby, analýzy, vlastní tvorbu nebo terénní sběr materiálu).

Předměty jsou určeny pro všechny, kteří chtějí prohloubit své přemýšlení o tvorbě v kontextu klimatické krize, péče a udržitelnosti – bez ohledu na zaměření studia. 

Tento akademický rok slouží jako pilotní – po jeho skončení bude možné kurzy upravit na základě zpětné vazby, včetně rozsahu nebo kreditového ohodnocení.

PŘEDMĚTY

Hranice ve spolupráci s neziskovým sektorem povinně volitelný,
5 kreditů
21 hodin přímé výuky / semestr Tereza Reichová, Viola Ježková Předmět nabízí prostor pro studující všech kateder FAMU, bez ohledu na profesní zkušenost. Cílem předmětu je zkoumat a reflektovat proces přípravy, komunikace a případného vzniku kampaně ve prospěch neziskové-ho a nevládního sektoru. Studující postupují výukou v následujícím harmonogramu: rešerše jimi zvoleného tématu, možnosti výrazových prostředků, komunikace záměru, finanční a produkční plán případné realizace, komunikace s vybranými organizacemi. 
Hlavním cílem předmětu není samotná realizace tvůrčího záměru (audiovizuálního, vizuálního dílo či zvuko-vého díla, performance, blogu, aj.), ale reflexe celého procesu přípravy s důrazem na osobní zkušenost a se-bezkušenostní práci ve skupině. Reflexe je zde rozvíjena pomocí strukturovaných nácvikových situací, jež jsou pro jednotlivé studující stěžejní a jež umožňují otázku hranic zkoumat nejen z hlediska role samotné emocionality, ale též z hlediska možností vzájemného porozumění.  Realizace projektu je po ukončení kurzu volitelná a závisí na individuálním rozhodnutí každého studujícího. 
Udržitelné filmové instituce a festivaly povinně volitelný
5 kreditů
18 hodin přímé výuky / semestr Andrea Slováková Předmět seznamuje studentstvo s principy a způsoby environmentálně udržitelného fungování (kulturních a zejména v audiovizi působících) institucí a (především filmových) festivalů. Poskytne i historický náhled na to, kdy vůbec instituce začaly uvažovat nad environmentálními ohledy a jak a kdy do jejich fungování vstoupily principy udržitelnosti; především je ale předmět zaměřený prakticky a má za cíl studentstvu poskytnout přehled, inspirace a užitečné nástroje a zdroje k poznání a nastavení fungování v strategické i operativní rovině institucionálního provozu.

Ve strategické rovině se předmět zaměřuje na strategické dokumenty a způsoby definování principů, standardů a pravidel udržitelného fungování institucí. V operativní rovině se zaměřuje zejména na tyto oblasti: lidé (zaměstnané osoby, zapojení návštěvnictva, místních komunit a dobrovolnictva); prostory; nakupování; technika a spotřební materiál; odpady; jídlo; doprava; propagace a komunikace; energie; voda. Role participativnosti a inkluze. Uplatňování 3R: reduce (minimalizace spotřeby a odpadu, omezení používání zbytečných materiálů a energie); reuse (opakované použití věcí, oprava a sdílení namísto vyhazování); recycle (zpracování odpadu na nové materiály a produkty, aby se snížila potřeba nových surovin). Dívá se především na vnitřní fungování samotných institucí, ale také na možnosti užitečných spoluprací a outsourcování takových činností, které mohou pomoct ke snížení zátěže na životní prostředí.
 
Předmět se zaměřuje primárně na environmentální udržitelnost s přesahy do sociální oblasti a ke governance. Jeho rozvoj je však právě v posunu těchto důrazů mezi aspekty ESG – v dalších vyučovacích cyklech by měl zahrnovat environmentální i sociální udržitelnost v různých poměrech. Každý další vyučovací cyklus bude přinášet nové (aktualizované) příklady dobré praxe a rozšířené a aktualizované zdroje.
Základy etického marketingu a komunikace environmentálních témat povinně volitelný
5 kreditů
12 hodin přímé výuky / semestr Jakub Korda Jádrem kurzu je zprostředkovat možné přístupy k etickým teoriím coby východiskům pro ustanovování vlastních osobních etických rámců pro profesní praxi. Specificky bude problematika etiky vztažena k oblasti marketingových strategií využívajících téma udržitelnosti, a to jak ve smyslu veřejné i interní komunikace směřující k různorodým aktérům v audiovizuálním průmyslu. V kurzu budou společně diskutovány příklady dobré a špatné praxe, studentstvo bude poznatky aplikovat i v procesu přípravy vlastního výstupu. Výsledkem kurzu má být uvědomění si, co etika marketingu znamená pro jednotlivce a jaká je její role pro fungování firmy na audiovizuálním trhu. Klíčové koncepty pro spíše diskuzně orientovaný kurz jsou etika, marketing, udržitelnost plus jejich intersekční vazby. 
Klimatické vyprávění pro všechny povinně volitelný
5 kreditů
36 hodin přímé výuky (12 přednášek a workshopů = 12 x 3 hodiny) Andrea Culková Předmět „Klimatické vyprávění“ ukazuje klimatickou krizi jako určující složku našich současných životů a nekonečný zdroj dramatických situací a příběhového potenciálu. Namísto pouhého vyprávění „o klimatické krizi“ kurz otevírá 12 různých úhlů pohledu na klimatickou realitu a ukazuje, jak hluboce ovlivňuje jednotlivce i společnost.
Každá přednáška se zaměřuje na specifický aspekt klimatické reality a zároveň ukazuje, jaký obrovský narativní potenciál nabízí v různých žánrech – od sci-fi a thrilleru po dokument, rodinné drama či absurdní komedii. Studující se naučí pracovat s dramatickými situacemi, které klimatická realita přirozeně vytváří, a objevovat v ní osobní i systémové konflikty, jež lze uchopit prostřednictvím různých vypravěčských přístupů.
V každé lekci proto pojmenováváme ústřední konflikt, dramatickou situaci, která může být základem příběhu, a osobní dilemata postav, které se v této realitě pohybují. Kurz studentům umožní vidět klimatickou změnu jako prostor plný příběhů, které mohou reflektovat její dopady, příčiny i možná řešení – a to nejen na úrovni jednotlivců, ale i širších společenských procesů.
Každá přednáška se skládá z teoretické části, která poskytuje hlubší kontext a inspiraci a v praktické části studující pracují s těmito tématy napříč různými žánry a vyprávěcími formami, od fikce přes dokument po experimentální přístupy.
Udržitelná produkce audiovizuálních děl povinně volitelný
5 kreditů
16 hodin přímé výuky / semestr Michaela Rýgrová  Udržitelná produkce audiovizuálních děl představuje úvod do tématu se základním přehledem informací o udržitelnosti v audiovizuálním průmyslu jak v českém, tak zahraničním kontextu a prohlubování vědomostí důležitých pro plánování a přípravu praktické aplikace udržitelných principů na audiovizuální projekty. 
Audiovizuální produkce bude studentstvu představena optikou udržitelnosti, a to ve všech jejích hlavních kapitolách - environmentální, ekonomické a sociální. Předmět se zaměří především na produkčně - výrobní a provozní část audiovizuálního procesu, propojení udržitelnosti s jeho kreativní částí bude probíráno spíše okrajově.
Mezifakultní setkávání 1. – budování komunity povinně volitelný
5 kreditů
36 hodin přímé výuky / semestr Tereza Reichová, Hana Malaníková   Mezifakultní setkávání propojují studující napříč fakultami a rozvíjí jejich dramaturgické, produkční a organizační dovednosti. V prvním semestru se studující aktivně podílí na přípravě a realizaci jedné tematické návštěvy vybrané fakulty. Budou mít možnost poznávat další fakulty, objevovat jejich skrytá zákoutí, tvorbu a aktuální témata. Důraz je kladen nejen na realizaci samotné akce, ale i na vzájemnou mezioborovou spolupráci, reflexi procesu a sběr zpětné vazby. V rámci předmětu má vzniknout dramaturgický koncept celoročního cyklu akcí zaměřených na mezioborové propojování a budování mezifakultní komunity.
Mezifakultní setkávání 2. – budování komunity povinně volitelný
5 kreditů
24 hodin přímé výuky / semestr Tereza Reichová, Hana Malaníková   Předmět navazuje na Mezifakultní setkávání 1. a dále rozvíjí dramaturgické, produkční a organizační dovednosti studujících. Ve druhém semestru budou studující připravovat a realizovat dvě tematické návštěvy zbylých fakult, čímž dokončí celoroční cyklus mezifakultních setkávání. Studující dále prohloubí své schopnosti týmové spolupráce, dramaturgického myšlení, organizačního plánování i mezioborové komunikace. Nedílnou součástí předmětu je reflexe tvůrčího procesu, sběr zpětné vazby a evaluace jednotlivých kroků. Cílem předmětu je tvorba dramaturgického konceptu celoročního cyklu akcí zaměřených na mezioborové propojování a budování mezifakultní komunity. 

vyučující

Mgr. et MgA. Andrea Culková

Režisérka, výzkumnice a sociální chirurgyně. Ve své tvorbě dlouhodobě věnuje dysfunkcím sociálního systému, sociální nespravedlnosti a klimatické krizi (celovečerní filmy Sugar Blues, Exekuce, Uzdravme ČeskoŽal žen aj.). Tato témata ji vedla ke zkoumání zásadních alternativ v politické imaginaci, a to jak prostřednictvím filmu, tak v rámci jejího doktorského výzkumu. Věnuje se občanským shromážděním, k nimž připravuje celovečerní dokument Archa úmluvy. Spoluzaložila Platformu pro občanská shromáždění a pořádá školení pro veřejnost i samosprávy. Její výtvarné vzdělání se promítá do výrazné vizuální stylizace jejích projektů. (Foto Michaela Cásková)

MgA. et Mgr. Viola Ježková

Vystudovala teologii na Evangelické teologické fakultě UK a dokumentární tvorbu na FAMU. V současnosti je dramaturgyní radiodokumentů Českého rozhlasu Vltava. Je autorkou snímků Nejenom na nohou, ale i na zadních (Milan Balabán) (2009) a Tělo mého těla (2012), se kterým vyhrála soutěž o nejlepší dokument FAMUFESTu. Její poslední film Všechno má svůj čas (2017) byl oceněn Zvláštním uznáním poroty České radosti na MFDF Ji.hlava 2017. Dlouhodobě se zabývá pedagogikou (KATaP, DAMU) a rozvojem přemýšlení o dokumentární tvorbě. Vede semináře na FAMU, ve spolupráci s Ivo Bystřičanem, Janem Šípkem lektoruje filmové workshopy My Street Films na školách a pro veřejnost.

Bc. et BcA. Adam Karásek

Adam Karásek je Green Filming Consultant a spoluzakladatel poradenské společnosti Planet A Collective. Od roku 2021 se věnuje ekologické transformaci audiovizuálního průmyslu a spolupracuje s předními televizními stanicemi (TV Nova, Česká televize) i produkcemi (Total HelpArt T.H.A., Beginner’s Mind aj.). V oblasti udržitelného natáčení hledá systémová a dlouhodobá řešení. Podílí se na zavádění udržitelných standardů při natáčení, pořádá workshopy a konzultuje strategie pro zelenou produkci. Vystudoval scenáristiku a režii na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. V letech 2016–2020 působil jako asistent režie a produkční na domácích i zahraničních filmových projektech.

MgA. et MgA. Tereza Reichová 

Režisérka, dramaturgyně a pedagožka. Absolventka Literární akademie a Katedry dokumentární tvorby na FAMU. Věnuje se převážně dokumentární tvorbě. Spolupracuje s Českou televizí (pořady Intolerance, Náš venkov, Nedej se, Novinářky, V širších souvislostech, Fenomén doby). Její poslední celovečerní dokument Epidemie svobody měl premiéru na festivalu Jeden svět v roce 2017. Studuje doktorské studium na FAMU, kde rovněž pedagogicky působí. Pracuje jako lektorka filmových workshopů (vzdělávací program Student’s academy, workshopy Mystreetfilms, Jeden svět na školách) a vyučuje budoucí pedagogy a pedagožky AV výchovy na FAMU. Od roku 2023 je členkou Environmentálního panelu AMU.

PhDr. Andrea Slováková, Ph.D., MBA 

Dokumentaristka, kurátorka, pedagožka a nakladatelka, v letech 2020-2024 děkanka FAMU. Od roku 2002 spoluvytváří Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava; kurátorsky připravuje sekce experimentálních dokumentů a instalací ve virtuální realitě. Natočila portrét matematika Petra Vopěnky, filozofický experiment 500 plošin, několik dokumentárních filmů pro Českou televizi. Je autorkou knihy Co je nového ve filmové vědě (2017), básnické sbírky Vně (2018), spolueditorkou Jak se dělá dokument (2022), odbornou redaktorkou, členkou redakční rady časopisu Iluminace, expertkou Státního fondu kinematografie a slovenského Audiovizuálneho fondu. Založila nezávislé nakladatelství Nová beseda.

MgA. Hana Malaníková, Ph.D. 

Herečka, publicistka a zdravotní klaunka. Původně vystudovala Fakultu sociálních věd UK, později však našla svou tvůrčí i pedagogickou identitu na Divadelní fakultě AMU, kde absolvovala magisterské a doktorské studium na Katedře autorské tvorby a pedagogiky pod vedením prof. Ivana Vyskočila. V současnosti na katedře působí jako vedoucí (od roku 2021) a vyučuje hereckou tvorbu, autorské čtení a spoluprovází výuku dialogického jednání. Od roku 2024 rozšířila své pedagogické působení také na Katedru nonverbálního divadla HAMU, kde vyučuje klaunérii. Ve své práci se dlouhodobě věnuje tématům autenticity, mezilidského kontaktu a eticko-sociální dimenzi herectví. Je členkou Akademického senátu DAMU.

MgA. Michaela Rýgrová

Michaela je projektovou manažerkou Greenfilming.cz, konzultantkou udržitelnosti v kreativním průmyslu a umělkyní. Vyučuje na Akademii múzických umění v Praze a vede přednášky, workshopy a besedy v Česku, na Slovensku a na mezinárodních platformách. Spolupracovala s širokou škálou organizací v oblasti: divadla (Pražské Quadriennale, Divadlo bratří Formanů, Národní divadlo); filmu (ceny Český lev, dokumentární filmy Cesta k Cestě, Šil jsem u Kubiše); umění (mezinárodní výstava Wintonovy vlaky); castingu a talent managementu. Poskytovala poradenství v oblastech produkce, logistiky, bezpečnosti, komunikace, vytváření sítí, řízení vztahů, rozvoje konferencí a řízení nových vzdělávacích programů. 

Mgr. Jakub Korda, Ph.D. 

Absolvoval filmová studia a andragogiku, dlouhodobě působil na Katedře divadelních a filmových studií UP v Olomouci jako odborný asistent s orientací na oblasti teorie televize a managementu kultury. Pracoval pro filmové festivaly (Febiofest, PAF, AFO, LFŠ), kde se věnoval jak dramaturgii, tak manažerským úkolům a fundraisingu. Aktuálně působí na FAMU jako proděkan pro vědu a výzkum. Doplňkově působí v expertním panelu Státního fondu kinematografie, pracuje jako nezávislý poradce pro fundraising a projektové řízení pro malé a střední podniky, spolupracuje s firmou zajišťující servis v oblasti zdraví a bezpečnosti ve filmovém průmyslu. (Foto Petr Zewlakk Vrabec, Culture for Future)

Mgr. et MgA. Hana Nováková, Ph.D. 

Režisérka, etnozooložka, kurátorka a esejistka. Vztahu člověka a ostatních zvířat a odcizení člověka od zbytku přírody se věnuje téměř ve veškeré své tvorbě. Příroda a zejména zvířata ji fascinovala od nejútlejšího dětství, takže svou profesní dráhu zahájila jako dětský amatérský přírodovědec, frekventující všechny dostupné související extrakurikulární aktivity od kroužku chovu slepic a králíků, akvaristiku, teraristiku, kaktusářský kroužek, koňskou jízdárnu atp. Ve třinácti letech se stala vegankou a nejmladší členkou chebské pobočky Hnutí Duha a Děti Země, s nimiž se za školou účastnila řady environmentálních kampaní (zákaz používání freonů, zákaz klecových chovů slepic a tzv. kožešinových zvířat, atd.).

reg. číslo: NPO_AMU_MSMT-2127/2024-4. 
Vznikla v rámci projektu „Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na vysokých školách“ v rámci komponenty 7.4 Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2023–2025; reg. číslo: NPO_AMU_MSMT-2127/2024-4.