Random Image
Distribuce audiovizuálních děl FAMU

Festivalová a dramaturgická strategie FAMU

 

  1. Přihlašování na festivaly a premiérová politika:

FAMU přihlašuje filmy na tuzemské i mezinárodní festivaly prostřednictvím Centra distribuce uměleckých výstupů (CDUV), které pomáhá studentstvu lépe se orientovat v síti festivalů a v distribučním řetězci.

S výběrem filmů pomáhá pracovníkům CDUV Dramaturgická rada FAMU, která posuzuje potenciál studentských filmů na zahraničních festivalech.

Existuje určitý počet festivalů, které jsou svou prestiží, zaměřením a dosahem zcela klíčové. Přihlášky na ně jsou tak pod kontrolou školy, respektive CDUV. Jedná se o festivaly, které jsou v soupisu festivalů vypsané v kategorii AA

Na některé festivaly má FAMU jako škola povolený počet přihlášených filmů nebo waiverů (volných přihlášek) či limitovaný počet minut za celou kolekci filmů, a proto si vyhrazuje právo procesovat přihlášky sama po konzultaci s Dramaturgickou radou.

Festivaly typu AA většinou vyžadují světovou premiéru (tzn. vůbec první uvedení filmu). Na většinu ostatních festivalů stačí mezinárodní premiéra (první uvedení mimo zemi vzniku) nebo dokonce jen první uvedení v dané zemi. Cílem CDUV je, aby všechny filmy, které Dramaturgická rada FAMU vyhodnotí jako prioritní pro zahraniční festivaly, byly ve světové či mezinárodní premiéře uvedeny na prestižních festivalech mimo ČR. Proto je důležité, aby veškeré přihlašování probíhalo s vědomím CDUV a nestalo se tak, že by film s velkým potenciálem byl hlášen na lokální či menší festivaly dříve než na AA festivaly.

Filmy, u kterých Dramaturgická rada FAMU shledá menší potenciál k zahraniční festivalové distribuci, se přihlašují také skrze CDUV, ale je v omezeném množství, které se odvíjí od množství volných přihlášek, které má škola k dispozici a od kapacit pracovníků CDUV. Tvůrci a tvůrkyně mohou své filmy hlásit sami po konzultaci s pracovníky CDUV.

  1. Dramaturgická rada FAMU a její základní hodnotová východiska

Dramaturgická rada by ráda zdůraznila následující: očekávání festivalů a očekávání FAMU jako filmové školy nutně nemusí být totožná. Pokud kterýkoli film propadne výběrovým sítem velkých festivalů, nejde o osudové selhání ani zprávu o jeho kvalitách.

Rada při rozhodování přihlíží ke svým sdíleným znalostem o dramaturgii, výběrových kritériích a současných trendech světové kinematografie. Její hodnocení se tak řídí především těmito aspekty. V žádném případě nesupluje vnitřní školní evaluace filmů, ale slouží jako nástroj k uvádění filmů do festivalového kontextu a posouzení jejich distribučního potenciálu.

Rada dále důrazně doporučuje, aby filmy určené k jejímu posuzování byly zasílány v kompletním stavu. Nehotové filmy jsou během evaluace nutně znevýhodněné, neboť nekompletní a nedokončené složky ztěžují posuzování funkčnosti celku. Členové rady se na filmy dívají buď v rámci klauzurních projekcí (tedy je potřeba mít film u klauzur kompletně dokončený), a nebo online.

Rada při svém hodnocení filmů zohledňuje na základě vlastních zkušeností s procesem výběru filmů na přední festivaly následující kritéria:

  1. Estetickou inovativnost / osobitost přístupu
  2. Téma, jeho společenskou rezonanci a zpracování
  3. Komplexnost filmového jazyka daného díla (synergii jednotlivých složek)
  4. Možnou pozici filmů na festivalové mapě a kontext aktuální mezinárodní tvorby

Pro úspěch filmu ve výběrových procesech prestižních festivalů hraje v současné době především originalita a osobitost v přístupu k dané látce, ujasněnost a komplexnost využití filmového jazyka, provázanost a promyšlenost jednotlivých složek vyprávění, neotřelé způsoby jeho užití a obecně tvůrčí přístup, který by se dal shrnout obratem „odvaha riskovat“.

Obecně dramaturgie významných festivalů nepřeje derivativnosti, tzn. přístupům, které jsou silně ovlivněné známými tvůrčími osobnosti, i když jsou realizovány s vysokou mírou řemeslné kompetence. Větší šanci tak mají díla, která se i přes riziko selhání nebojí riskovat a posouvat možnosti filmového jazyka.

I když se může zdát, že existují určité „tematické formule“, které otevírají dveře do výběrů elitních akcí (antropologie mizejících komunit, zaměření na genderovou problematiku, témata udržitelnosti), nemá smysl snažit se jít těmto představám o „úspěšném filmu“ naproti. Mnohem podstatnější roli v procesu selekce hraje ujasněnost, komplexnost pojednání zvoleného tématu, funkčnost a provázanost celku. Rozhodně tak nemá smysl natáčet film se stereotypní představou toho, co prestižní festivaly očekávají. Osobitost přístupu může nakonec být tím, co zafunguje lépe než tematická aktuálnost. 

Společným cílem FAMU jako školy a jejího distribučního centra je napomáhat k rozvoji osobností autorských filmařek a filmařů, pro které je na prvním místě vyjádření vlastního svébytného pohledu na svět. 

Všechny tyto kritéria Dramaturgická rada FAMU zohlední ve svém rozhodování i hodnotících stanoviscích. Jejím cílem je reflektovat vztah daného filmu k současnému festivalovému provozu a převažujícím trendům, nikoli rozhodovat o úspěšnosti či neúspěšnosti daného díla v procesu edukace.

  1. Výběr festivalů:

Festivalů se koná na světě každoročně několik tisíc a někdy je těžké se v takovém množství akcí zorientovat. CDUV proto při přihlašování posuzuje festivaly podle těchto kritérií:

  • Typ, prestiž a historie festivalu
  • Zaměření dramaturgie a šance konkrétních filmů vzhledem k profilu festivalu
  • Je-li festival kvalifikační na cenu Oscar, Evropské filmové ceny a další ocenění
  • Má-li škola k dispozici volné přihlášky (tzv. waivery)
  • Výši přihlašovacího poplatku

CDUV poskytuje na vyžádání studentům konzultace k výběru festivalů, aby tak předešlo hlášení filmů FAMU na druhořadé či dokonce parazitní festivaly.

Vzhledem k tomu, že pro většinu zahraničních festivalů není vyžadována světová premiéra, je možné uvádět filmy na tuzemských akcích a festivalech bez větších omezení. I v domácím prostředí ale existují festivaly, které jsou pro FAMU prioritní (KVIFF,  IDFF Jihlava, Anifilm, Finále Plzeň). Je proto vhodné, aby i přihlašování na české festivaly probíhalo skrze CDUV.

  1. Další šíření filmů:

I po národní a mezinárodní premiéře usiluje CDUV zpravidla po dobu jednoho roku o co největší festivalovou exploataci filmu. Vzhledem k tomu, že velká část festivalů má u soutěžních sekcí pravidla, která neumožňují hlášení filmů starších 1-2 roky, je další šíření filmů na festivalech možné jen v nesoutěžních sekcích. Souběžně s tím je již možné promítat film jednorázově v rámci speciálních uvedení či ho zařadit do kinodistribuce. Snahou pracovníků CDUV je i komerční využití filmu v TV, na streamovacích platformách nebo jeho uvedení na neziskové školní VOD platformě www.famufilms.cz.