Televizní skupina Nova ve spolupráci s Filmovou a televizní fakultou Akademie múzických umění v Praze (FAMU) spouští nový roční vzdělávací program CME Content Academy. Akademie se nově transformuje po třech letech úspěšné spolupráce s Televizním institutem v Brně a televizí Markíza. Program se nyní přesouvá do Prahy a reaguje na rostoucí poptávku po flexibilnějším studiu přímo v hlavním městě. Přihlášky je možné podávat od 15. července do 18. srpna 2025.
CME Content Academy by TV Nova – Akademie mediálních a televizních studií – nabízí prakticky zaměřený vzdělávací program, jehož cílem je připravit budoucí televizní profesionálky a profesionály na specifické požadavky současné televizní tvorby. Rostoucí zájem o televizní obsah otevírá v české audiovizi nové možnosti profesního uplatnění. Nástup streamovacích platforem v posledních letech navíc výrazně zvýšil poptávku po rozmanitých formátech – od tradičních až po inovativní –, a s tím i nároky na znalosti a dovednosti jejich tvůrců.
Akademie staví na silném zázemí kreativních i producentských týmů TV Nova/CME a propojuje jejich praktické zkušenosti s vysokou akademickou úrovní pedagogického sboru FAMU. Vzniká tak specializovaný kurz, který čerpá z odborného, pedagogického i uměleckého potenciálu nejstarší české filmové školy a zároveň reflektuje dynamiku nejúspěšnější komerční televize v zemi.
Program kombinuje teoretické znalosti s intenzivní praxí a nabízí smysluplné rozšíření pro absolventy FAMU i dalších příbuzných oborů, kteří chtějí najít své místo v různých oblastech televizní tvorby. Kurz jim poskytne potřebné kompetence pro hladký přechod do profesionálního světa a konkrétní nástroje, které v dnešním audiovizuálním průmyslu rozhodují.
Během intenzivního studia získáte konkrétní dovednosti, které vás připraví na práci v televizní praxi:
Televizní vyjadřování: Naučíte se přetavit kreativní nápad do profesionálního výstupu – explikace, synopse i treatmentu.
Dramaturgie a struktura: Porozumíte stavbě seriálu, reality show nebo zábavného formátu a naučíte se tvořit silné postavy i konflikty.
Práce s herci a výtvarná koncepce: Osvojíte si práci s herci i neherci, naučíte se vést casting i hereckou zkoušku a navrhnout výtvarnou stylizaci pořadu.
Realizace TV pořadu: Získáte přehled o kompletní výrobě – od přípravy, přes natáčení až po postprodukci. Naučíte se vést tým a komunikovat v rámci štábu.
Kritické myšlení & týmová práce: Naučíte se reflektovat vlastní tvorbu, přemýšlet o ní v kontextu celého projektu a spolupracovat s ostatními profesemi.
Scénář long-running projektů: Budete schopni řídit obsah i vývoj projektů s dlouhodobou dramaturgií a sledovaností.
Tvůrčí psaní a vývoj formátů: Naučíte se generovat nové nápady pro různé platformy a přetvářet je do scénářů a konkrétních projektů.
Dramaturgická práce: Získáte dovednosti pro tvorbu žánrových a vizuálních koncepcí, postav i dialogů a nastavíte dlouhodobou spolupráci s tvůrci.
Manažerské dovednosti: Ovládnete komunikaci, prezentaci, krizové řízení a vedení týmu v náročných produkčních podmínkách.
Předmět | Garant/ka | Popis |
Základy televizního průmyslu | Mgr. Marta Švecová |
Předmět poskytuje studujícím systematický úvod do fungování televizního průmyslu v českém i mezinárodním kontextu. Zaměřuje se na modely televizní výroby a distribuce ve Spojených státech, Velké Británii a Evropě, včetně úlohy úhlavních studií, televizních sítí a streamingových platforem. Zvláštní důraz je kladen na společnost CME/TV Nova jako klíčového hráče v regionu a na její hybridní model zahrnující televizní stanici i streamingovou službu (Oneplay). Studující se seznámí s klíčovými rolemi: producent/ka, showrunner/ka a scenárista/ka, jakož i s různými typy televizních formátů (hrané, nehrané, seriálové, limitované atd.) a základním průběhem výrobního cyklu. |
Storytelling a scenáristika pro televizi - FICTION |
Iva Jestřábová |
Předmět se zaměřuje na klíčové principy televizní scenáristiky, včetně struktury, tvorby postav, dialogů a formátové skladby epizod. V praktické části studující absolvují simulaci tzv. writers' room, kde si osvojí kolektivní psaní, rozvíjení sezónních oblouků i epizodické narace. Důraz je kladen na rozdíly mezi formáty s uzavřenými a seriálními strukturami a na vývoj komplexní televizní bible a pitchingových materiálů. Součástí modulu je analýza adaptací literatury, podcastů a skutečných událostí a dějinný vývoj televizního příběhového vyprávění. Speciální pozornost je věnována dramaturgii a vyprávění v projektech TV Nova/CME. |
Vývoj a prezentace televizních projektů -FICTION | Mgr. Lenka Szántó | Předmět seznamuje studující s procesem vývoje televizního projektu od prvotního nápadu po profesionální prezentaci. Zahrnuje dovednosti v oblasti pitchingu, tvorby logline a synopse, tvorby scénáristických biblí a marketingových prezentací. Student/ka rozumí procesu přípravy, natáčení a dokončení TV pořadů. Chápe proces synergie uvnitř TV štábu, je schopen/schopna komunikovat se všemi složkami spolupodílejících se na tvorbě TV pořadů. Dokáže využít všech dostupných výrazových prostředků k dosažení své představy o podobě TV pořadu. Praktickou část tvoří simulace pitchingového procesu včetně individuální zpětné vazby. |
Vývoj televizních formátů – R&E |
Tuwiah Neustadt, (CME Content Production Director R&E) |
Předmět volně navazuje na předmět Základy televizního průmyslu. Speciální pozornost bude věnována žánru „factual (entertainment) TV“ – tedy doku-reality, doku-soap a jiným reality formátům. Zabývat se budeme také specifiky adaptace zahraničních formátů do českého prostředí. |
Právní aspekty a financování televizních projektů FICTION | Judr. Štěpán Peichl | Předmět se věnuje právním a obchodním aspektům televizní tvorby, včetně smluvní dokumentace, ochrany práv, licencí a vyjednávání. Součástí je rovněž přehled praktických nástrojů showrunnera, řízení tvůrčího týmu a spolupráce s režiséry/režisérkami a televizními manažerkami/manažery. Důraz je kladen na rovnováhu mezi kreativitou a rozpočtem, principy generování nových námětů a scénářů pro různé programové platformy, a vývoj nových formátů a projektů. |
Casting a práce s herci – R&E | Barbora Kočanová | Předmět se zaměřuje na proces castingu, spolupráci režiséra/režisérky s castingovým režisérem/režisérkou a práci s herci/herečkami v různých fázích vývoje a výroby televizního projektu. Student/ka rozumí specifikaci práce s hercem, nehercem i účinkujícím, rozumí procesu obsazování rolí, umí vést hereckou zkoušku, rozumí problematice scénografie, kostýmů a líčení, umí definovat koncepci výtvarné stylizace. |
Produkce televizních projektů |
MgA. Ondřej Beránek |
Předmět poskytuje praktický přehled o výrobních a finančních aspektech televizní tvorby. Studující se seznámí s tvorbou rozpočtu a harmonogramu, lokalitami natáčení, modely financování a udržitelnou produkcí v kontextu současných ESG standardů. Předmět představí audiovizuální produkci optikou udržitelnosti, a to ve všech svých hlavních kapitolách - environmentální, ekonomické a sociální. Předmět se zaměří především na produkčně - výrobní a provozní část audiovizuálního procesu. Praktická část obsahuje simulaci vytvoření výrobního balíčku pro vlastní projekt. |
Televizní tvorba - Non-fiction formáty – R&E | Mgr. Kateřina Zavadová |
Televizní tvorba Non Fiction je základním stavebním kamenem téměř každé televize. Producent/ka nebo dramaturg/yně v této oblasti je téměř samostatnou profesí vyžadující kvalifikaci a talent. |
Individuální vývoj projektu |
Michal Reitler a Tuwiah Neustadt |
Předmět je věnován intenzivní individuální práci na vlastním televizním projektu – pilotní scénář, bible, rozpočet, pitch decku. Kurz kombinuje každotýdenní konzultace s mentory, peer feedback, trénink prezentací a přípravu projektu pro uvedení na trh. Tento předmět funguje jako ateliér, kde studující prakticky i konceptuálně připravují svůj vlastní projekt. V průběhu výuky probíhají individuální a skupinové konzultace. |
Financování projektu a mezinárodní trh |
Mgr. Marta Švecová |
Kurz studující seznamuje s klíčovými principy financování televizních projektů, modely koprodukcí a možnostmi spolupráce s domácími i zahraničními partnery. Dále se zaměřuje na strategii uvedení projektu na trh, vyhledávání festivalů a trhů (např. MIPCOM, Berlinale Series Market, Série Series), pitching na mezinárodních fórech a budování vztahů s distributory a streamovacími platformami. V rámci předmětu studující rovněž pracují s budgety a financemi v různých fázích vývoje a výroby. Součástí výuky jsou praktické workshopy s mezinárodními odborníky/odbornicemi a analýza úspěšných případových studií. |
Oborová Praxe v TV Nova I a II | Dipl.Um. Denisa Kubová | Předmět Oborová praxe I a II je součástí přípravy na práci v televizním průmyslu. Během praxe, která bude rozdělena na dva bloky, oba o délce tří měsíců, budou studující přiděleni/y dle své specializace na probíhající natáčení v rámci TV Nova. Praktická stáž v rámci studia probíhá přímo v profesionálním provozu společnosti Televize Nova. Studující se účastní každodenního chodu televizní produkce a zapojují se do jednotlivých fází vývoje a výroby audiovizuálních projektů. Stáž propojuje teoretické znalosti získané během studia s praktickými dovednostmi, a připravuje studující na reálné výzvy audiovizuálního průmyslu. Jedná se o klíčový nástroj pro rozvoj profesní identity, orientaci v jednotlivých produkčních rolích a navázání kontaktů s profesionály z oboru. V případě natáčení mimo Prahu zajišťuje Televize Nova dopravu a ubytování. Při natáčení v zahraničí hradí Nova kompletní náklady (ubytování, doprava, diety). |
Matej Šemšej je odborník v oblasti lidských zdrojů s více než dvacetiletou praxí, která zahrnuje působení v IT sektoru i mediálním průmyslu. Od září 2022 zastává pozici ředitele lidských zdrojů v TV Nova, kam přešel ze společnosti Fleetcor, kde byl regionálním ředitelem HR. Předtím více než 15 let vedl regionální HR týmy ve společnostech Oracle a Teradata. Matej Šemšej je aktivním mentorem v rámci iniciativy Equal Pay Day, kde sdílí své zkušenosti a podporuje rovnost a transparentnost na pracovišti. Jeho profesní filozofie se opírá o hodnoty jako jsou transparentnost a neustálé zlepšování, což se odráží v jeho přístupu k vedení týmů a implementaci HR strategií. Jeho schopnost adaptace a vedení v dynamických prostředích činí z Mateje Šemšeje respektovaného lídra v oblasti lidských zdrojů.
Marta Švecová je expertka na filmový marketing, distribuci a strategický rozvoj audiovizuálních projektů s mezinárodní praxí. Vystudovala psychologii (Filozofická fakulta Univerzity Komenského), filmovou vědu (VŠMU Bratislava) a absolvovala postgraduál na FAMU. Pracovala jako vedoucí mezinárodního prodeje v MDC International v Berlíně, řídila Film Europe a vedla Katedru produkce na FAMU, kde stále vyučuje jako interní pedagožka zaměřená na oblast filmového marketingu, distribuce a festivalových strategií. Spolupracuje s evropskými vzdělávacími programy (např. EAVE, Screen Leaders) a působí jako konzultantka a expertka na filmových festivalech. Je programovou ředitelkou Febiofestu a předsedkyní Rady Infrastruktury Státního fondu audiovize.
Iva K. Jestřábová je scenáristka, dramaturgyně, kreativní producentka a překladatelka. Vystudovala anglistiku a amerikanistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Ve své profesní kariéře se zaměřuje na filmovou a televizní tvorbu. Jako dramaturgyně se podílela na filmech jako Hodinový manžel, Ženy v běhu, Matky a dalších. Je kreativní producentkou minisérie Matematika zločinu oceněné Českým lvem za nejlepší televizní film nebo minisérii za rok 2023. Tento projekt byl adaptován pro platformu Voyo ve spolupráci s režisérem Peterem Bebjakem a scenáristou Tomášem Bombíkem. Minisérie získala také slovenskou cenu ‘Slnko v sieti’ za nejlepší televizní film/minisérii/seriál. Je externí pedagožkou Katedry produkce FAMU.
Lenka Szántó je televizní producentka, scenáristka a dramaturgyně s více než dvacetiletou praxí v mediálním prostředí. V současnosti působí jako kreativní producentka v TV Nova, kde se podílí na vývoji a realizaci původní televizní tvorby pro hlavní kanál i digitální platformu Oneplay (dříve Voyo). Spoluzakládala magazín Víkend a vedla vysílání pořadů Snídaně s Novou a Televizní noviny. Jako producentka stála za projekty jako jsou Vraždy v kraji (2025), Záhadné případy (2024), Extraktoři (2023) nebo oceňovaná minisérie Jitřní záře (2022). Výrazně se prosadila také jako scenáristka, mimo jiné televizního filmu Metanol (2018), který byl nominován na Českého lva. Její práce získala řadu ocenění doma i v zahraničí, včetně vítězství na Madrid Film Awards, NEM Awards v Záhřebu, IPAAF Montepulciano nebo North Fork TV Festival v New Yorku.
Tuwiah Neustadt je mediální manažer a výkonný producent s více než dvacetiletou kariérou v oblasti televizní a filmové tvorby. Vystudoval Izraelskou školu filmu a televize a od té doby se etabloval jako klíčová osobnost v oblasti vývoje a produkce obsahu napříč Evropou a Izraelem. Díky své schopnosti vytvářet úspěšné formáty, vést kreativní týmy a realizovat komplexní produkční strategie pro lineární vysílání i digitální platformy se stal lídrem v oboru. Od roku 2015 působí jako Content Production Director ve společnosti CME, kde řídí produkci v šesti zemích střední a východní Evropy. Je zodpovědný za obsah více než 40 televizních kanálů a SVOD platformy VOYO. Kromě toho předsedá CME Content Academy Boardu, kde se věnuje mentoringu talentů a tvorbě vzdělávacích programů. Je rovněž členem a porotcem Mezinárodních cen Emmy.
Štěpán Peichl byl jmenován jednatelem Skupiny Nova v červnu 2019. Ve Skupině Nova působí od roku 2008. Odpovídá za právní a regulatorní záležitosti společnosti a reprezentuje společnost v orgánech oborových asociací – představenstvo Asociace komerčních televizí (AKTV), dozorčí rada Asociace televizních organizací (ATO), komise Public Affairs Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) , arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR). Před příchodem do TV Nova pracoval v mezinárodní advokátní kanceláři. Je absolventem Karlovy univerzity – 1. lékařské a právnické fakulty.
Barbora Kočanová se přesunula do světa televizní tvorby z reklamního prostředí. Studovala obor International Marketing and Business Management na škole Vienna University of Economics and Business. Od roku 2018 působí jako Head of casting v TV Markíza, od roku 2020 zároveň i v TV Nova. Vede castingový tým a je zodpovědná za výběr účinkujících do televizních formátů – od zábavných programů přes reality show až po soutěžní programy. V TV Markíza se věnuje zároveň i castingu pro hranou tvorbu a výběru herců do seriálů. Spolupracovala na úspěšných formátech jako např. Love Island, Bachelor / Ruža pre nevestu, Survivor, Farma, Utajený šéf, Jama levova, Superstar, The Voice či Extrémne premeny.
Kateřina Zavadová je televizní producentka a showrunnerka se zkušenostmi v oblasti televizní a filmové produkce. Vystudovala Newyorskou filmovou akademii. Její profesní dráha začala v mezinárodních produkcích. Od roku 2019 je úzce spojena s TV Nova. Jako showrunnerka a kreativní producentka produkovala úspěšné reality a zábavní formáty, včetně Love Island CZ/SK, Bachelor CZ, Survivor CZ/SK a Big Brother. Kromě produkční práce dohlížela na řadu externích hraných a reality projektů. Dnes se stále primárně zaměřuje na reality a zábavní prostor, kde nadále utváří poutavý a vysoce účinný obsah. Kromě své práce v televizi vede nezávislý kreativní kolektiv, který se věnuje vývoji originálních nescenáristických formátů pro mezinárodní trh.
Denisa Kubová působí ve firmách pod hlavičkou PPF Group. V současnosti působí v TV Nova, kde má jako seniorní HR profesionálka na starosti veškerý rozvoj a vzdělávání kolegů a kolegyň na televizních i netelevizních pozicích. Je leaderkou strategického rozvojového projektu CME Content Academy, jež vychovává mladé spolupracovníky televizních stanic CME Group. Vede a rozvíjí další specifické talentové programy jako je Nova News Academy, Novakemp pro střihače, programy krátkodobých i dlouhodobých stáží a ostatních projektů vedoucích k oslovení těch nejlepších spolupracovníků na pracovním trhu. V TV Nova vybudovala několik projektů na budování zaměstnanecké značky, např. Nova Brand Ambassador Program. Absolvovala také certifikovaný výcvik koučů ICF.
Ondřej Beránek je filmový producent a absolvent Katedry produkce na FAMU. Již za studií založil v roce 2003 filmovou produkci Punk Film. Je producentem celovečerní pohádky Čertí brko (režie Najbrt) a čtyř filmových dokumentů, koprodukuje zahraniční filmy. Je spoluzakladatelem Ceny Paměti národa. V roce 2012 se stal spoluautorem oceňovaného Muzea Karla Zemana. V rámci muzea je producentem projektu Čistíme svět fantazie – restaurování filmů Karla Zemana, který probíhá od roku 2015 ve spolupráci s Nadací české bijáky, Českou televizí a společnosti Universal Production Partners (UPP). Projekt byl nominován na cenu Českého lva 2015 v kategorii Mimořádný počin v oblasti audiovize.
Michal Reitler je televizní producent, scenárista a dramaturg, ředitel vývoje obsahu televize Nova. Deset let pracoval jako kreativní producent České televize. V jeho Tvůrčí skupině hrané a zábavné tvorby vznikly mimo jiné oceňované snímky Dukla 61 (2018) a Metanol (2018) nebo seriály Případy 1. oddělení (2014–2016), Svět pod hlavou (2017), MOST! (2019), Božena (2021), Ochránce (2021), Devadesátky (2022) nebo Podezření (2022). Jako kreativní producent stál za seriály Iveta (2022) nebo Král Šumavy: Fantom temného kraje (2022). Jako ředitel vývoje obsahu TV Nova a Voyo pracuje na vývoji desítek dalších projektů a celkové strategii směřování audiovizuální produkce skupiny Nova. Je držitelem sedmi Českých lvů. Je absolventem Katedry produkce na FAMU, kde v současnosti působí i jako externí pedagog.