FAMU do svého fakultního profilu integruje projekt vzdělávání v oblasti pedagogických věd ve formě programu celoživotního vzdělávání v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů a s vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
Cílem studia v oblasti pedagogických věd je získání kvalifikace učitele/učitelky 2. stupně základní školy a střední školy (tzv. doplňujícího pedagogického studia – DPS). Vzdělávací program otevírá cestu k získání pedagogické kvalifikace rovnocenné magisterskému studiu v oblasti pedagogických věd. Prostřednictvím dvouleté soustavné a systematické práce umožní tento vzdělávací program zájemcům a zájemkyním osvojit si a prohloubit základní techniky a výrazové prostředky filmové a audiovizuální výchovy s metodikou výuky a získat certifikovanou kvalifikaci v oboru Filmová a audiovizuální výchova.
Foto: Barbora Doleželová (CinEd)
Studium bude rozvrženo do dvou let a bude koncentrováno na páteční a sobotní výuku v rozmezí dvou až tří týdnů v průběhu daného akademického roku. V každém semestru počítáme s realizací 6 až 7 vzdělávacích bloků. Časová dotace studia je 395 hodin a bude rozdělena do tří pilířů: pedagogicko-psychologický základ (70 hodin), oborová didaktika (165 hodin), řízená a reflektovaná praxe (160 hodin).
Prezenční studium v rozsahu 4 semestrů ve formě přednášek, seminářů, konzultačních dílen, reflektované praxe a samostatné reflektované pedagogické činnosti. Závěrečnou práci budete realizovat formou prezentace a obhajoby pedagogického portfolia před oborovou komisí složenou z kmenových pedagožek a pedagogů vzdělávacího programu. Za klíčové kritérium bude považována argumentační rovina samotné obhajoby ve formě strukturované reflexe vlastní pedagogické činnosti, ze které by měl být patrný vývoj ve znalostech a kompetencích studentek a studentů načerpaných v průběhu studia z oblastí pedagogiky, didaktiky, vývojové psychologie a oborových specifik filmové a audiovizuální výchovy. Součástí portfolia budou dílčí pedagogické projekty, které studentky a studenti rozpracují v průběhu studia. Jeho hlavní složkou pak závěrečný pedagogický projekt připravovaný v Didaktických dílnách.
Foto: Barbora Doleželová (CinEd)
Úvahami o možnostech zavedení pedagogické přípravy do studijního profilu FAMU se zaobírá tým studujících a vyučujících koordinovaný RNDr. MgA. Alicí Růžičkovou takřka pět let. V prosinci 2017 byla na AMU zorganizována konference s kulatým stolem na téma „Filmař – Pedagog“. V rámci jednotlivých panelů vystoupili zástupci a zástupkyně uměleckých vysokých škol, které nabízejí svým studentkám a studentům pedagogickou přípravu (UMPRUM, AVU, JAMU, DAMU). Na základě této události byla navázána spolupráce s Katedrou výchovné dramatiky DAMU, jejíž existence dokazuje, že vytvoření podmínek k rozvoji pedagogicky orientovaného oboru v prostředí umělecké vysoké školy napomohlo vzniku celého oborového odvětví, s výrazně kladnými dopady na vnímání divadla širší veřejností. Na vývoji vzdělávacího programu dále spolupracují Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, evropský projekt filmové výchovy CinEd a jako pilotní škola Gymnázium a hudební škola hlavního města Prahy.
Vzdělávací program je konstruován tak, že počítá v profilu uchazeček/uchazečů s pokročilými znalostmi v oblastech filmové tvorby, historie i teorie. V průběhu studia si studentky a studenti osvojí znalosti v podobě elementárních pedagogických a didaktických zásad a základů oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy. Vzdělávací program proto cílí zejména na absolventky a absolventy magisterského stupně Filmové a televizní fakulty AMU, ale také dalších filmově orientovaných fakult, kateder a ateliérů. V případě aktivních studujících magisterského stupně bude zájemcům/zájemkyním, na základě zohlednění jejich studijní motivace, umožněno, aby k vzdělávacímu programu přistoupili ještě před završením svého magisterského studia. Zájemkyně a zájemci o studium musí disponovat minimálně bakalářským diplomem.
Absolventky a absolventi získají v průběhu studia zevrubnou pedagogickou průpravu. Studium má status oficiální aprobace pro výkon učitelského povolání na základních a středních školách. Orientují se ve vývojové psychologii a zásadách obecné didaktiky. Jsou schopni stanovovat pedagogické cíle, vytvářet studijní plán a obsah výuky, reflektovat své pedagogické působení, a průběžně zapracovávat inovace do vlastní pedagogické práce. Filmová a audiovizuální výchova je pro školy často realizována v prostředí neformálního vzdělávání, kulturních institucí, kin a festivalů. V průběhu studia absolventi získají základní profesní kompetence v oblastech práce s publikem, v lektorské činnosti festivalové a kino dramaturgii, dokážou vyvíjet a realizovat vlastní kulturní a umělecké projekty, jejichž cílem je osvětová, popularizační a vzdělávací činnost s vazbou na oblast formálního vzdělávání. Dokážou vytvářet původní metodické a výukové texty, které by soužily k filmově-výchovným záměrům. Studium si klade za cíl vzdělávat filmaře a filmařky i filmové teoretičky a teoretiky, kteří/které dokážou svůj řemeslný a profesní základ přetavit v pedagogické, osvětové a popularizační úsilí. Studentky a studenti budou vedeni k tomu, aby se naučili využívat specifika filmové řeči pro pedagogické cíle.
Předmět |
vedoucí pedagog*žka předmětu |
semestr |
Oborová didaktika filmové výchovy I |
MgA. Jiří Forejt, Ph.D. |
1. |
Oborová didaktika filmové výchovy II |
MgA. Jiří Forejt, Ph.D. |
2. |
Pedagogické předpoklady I |
Mgr. Miloš Makovský, Ph.D. |
1. |
Pedagogické předpoklady II |
Mgr. Miloš Makovský, Ph.D. |
2. |
Didaktická dílna I |
MgA. et MgA. Tereza Reichová, Mgr. et MgA. Viola Ježková |
1. |
Didaktická dílna II |
MgA. Lucie Hlavicová, Mgr. et MgA. Markéta Magidová, Ph.D. |
2. |
Didaktická dílna III |
MgA. Lucie Hlavicová, Mgr. et MgA. Markéta Magidová, Ph.D. |
3. |
Didaktická dílna IV |
MgA. Lucie Hlavicová, Mgr. et MgA. Markéta Magidová, Ph.D. |
4. |
Odborná praxe I |
Mgr. Ivana Lipovská |
3. |
Odborná praxe II |
Mgr. Ivana Lipovská |
4. |
Specializace: Metody filmové výchovy I |
Mgr. et MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
3. |
Specializace: Metody filmové výchovy II |
RNDr. MgA. Alice Růžičková |
4. |
Obhajoba pedagogického portfolia |
MgA. Jiří Forejt, Ph.D. |
4. |
Koordinátor vzdělávacího programu / MgA. Jiří Forejt, Ph.D. / jiri.forejt@famu.cz / 723 744 883
Garantka vzdělávacího programu / RNDr. MgA. Alice Růžičková / alice.ruzickova@famu.cz
Studujte na FAMU filmovou pedagogiku! Nejčastější otázky a odpovědi
Foto: Free Cinema