Random Image
Filmová a audiovizuální výchova

obsah kurzu a pedagogické zajištění

Kurz disponuje dvěma kmenovými vyučujícími a okruhem externích vyučujících, kteří/které budou participovat na jednotlivých specializacích.

Mgr. et MgA. Markéta Vondrášková

Vystudovala výtvarnou výchovu a francouzštinu na PedfUK v Praze, poté filmovou animaci a experimentální film na FAMU. Její kariérní cesta je cestou neustálého hledání, kterou žene velká zvědavost. Tou se snaží vést i své žáky. Hledá ráda nové a netradiční formy vzdělávání. Jejím cílem je být dětem průvodcem, který v nich probudí a rozvine kreativní myšlení. Nechává se inspirovat současnými trendy v umění a snaží se, pokud to jen jde, dětem zprostředkovat osobní setkání s umělci (filmaři, výtvarníky nebo spisovateli), aby v dialogu pochopili, že jen používají různé jazyky. Dlouhá léta byla lektorkou v DDM na Praze 6, kde vedla kroužky komiksu, ilustrace, filmové animace, audiovizuální tvorby a kde připravuje děti na střední filmové školy. Je spoluzakladatelkou a programovou ředitelkou festivalu mladých filmařů Pražský filmový kufr www.prazskyfilmovykufr.cz. Několik let učila na 1. a 2. stupni ZŠ Petřiny-sever výtvarnou výchovu a filmovou tvorbu, založila školní filmové studio a školní přehlídku krátkých žákovských filmů Severní točna. Spolupracuje s jinými školami a učiteli na společných projektech, kde se snaží propojit libovolné obory (český jazyk, výtvarnou výchovu, občanskou výchovu, dějepis nebo přírodopis…) s filmovou tvorbou ve společném tématu. Je tutorem učitelům, kteří se rozhodnou pro podobné projekty ve své škole, ale zdráhají se začít. V rámci festivalu mladých filmařů Pražský filmový kufr připravuje spolu s kolegy a filmovými profesionály kurzy Filmové tvorby pro učitele.

MgA. Jiří Forejt, Ph.D.

Vystudoval produkci a producentství na Filmové a televizní fakultě AMU, kde završil doktorské studium v oboru teorie médií a audiovize s disertační prací „Filmová výchova: úvod do oborového hledání“. Disertační práci v současné době připravuje k publikaci v Nakladatelství AMU. Na FAMU působí jako odborný asistent pro oblast F/AV a celoživotního vzdělávání. Na pozici odborného pracovníka pro filmovou výchovu, amatérský a nezávislý film pracuje v NIPOS, kde každoročně připravuje celostátní přehlídku filmové tvorby České vize. Podílí se na oborových výzkumech filmové výchovy, mj. vývoji oborové metodiky a didaktiky. Působí jako tutor evropského projektu filmové výchovy CinEd. Je dramaturgem a lektorem filmově-výchovné společnosti Free Cinema. Podílel se na založení Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu a spuštění oborového portálu Filmvychova.cz. Dlouhodobě se věnuje vzdělávání pedagogů v F/AV.

Úvod do filmové a audiovizuální výchovy / 14. – 15. února

Vyučující: Petr Pláteník, Markéta Vondrášková, Miloš Kameník, Lucie Hlavicová, Jiří Forejt
Anotace: Úvod do stavu oborového poznání. Jaké metody a techniky obor využívá? Představení metodik a dalších praktických pedagogických nástrojů. Specifika výuky F/AV ve školním prostředí. Didaktický potenciál různých filmových druhů. Úvod do filmového rozboru. Představení první oborové učebnice Filmouky v praktické lekci. Didaktický potenciál prekinematografických pomůcek a aparátů. Fotografie. Fenomén zvuku ve filmu.

Stavíme příběh / 28. února – 1. března

Vyučující: Markéta Vondrášková, Kristina Elšíková
Anotace: Úvod do oblasti filmové dramaturgie a scenáristiky. Představení procesu tvorby scénáře od námětu po literární scénář. Scenáristické postupy a strategie tvůrčího psaní. Charakteristika a formální náležitosti scénáře. Jak členit tvůrčí práci na scénáři ve školním prostředí? Specifika jednotlivých filmových druhů. Praktická cvičení. Tvorba etud.

Tvoříme film / 14. – 15. března

Vyučující: Markéta Vondrášková, Ondřej Belica, Marta Nováková
Anotace: Představení jednotlivých fází tvorby audiovizuálního díla s důrazem na proces natáčení. Série praktických cvičení ilustrující situaci natáčecího dne. Jakým způsobem členit proces natáčení ve školním prostředí? Jak vést skupinu a dělit práci mezi jednotlivé studenty? Do jaké míry záleží na tvůrčím procesu, a do jaké na výsledném produktu? Formy a možnosti pedagogické reflexe.

Filmová postprodukce / 28. – 29. března

Vyučující: Markéta Vondrášková, Anna Ryndová
Anotace: Představení jednotlivých fází postprodukce audiovizuálního díla v detailu. Specifika zvukové a obrazové postprodukce. Jaké nástroje a postprodukční programy využívat ve školním prostředí? Praktická ilustrace založená na editaci natočeného materiálu.

Dokumentární film jako reflexe reality člověka / 11. – 12. dubna 

Vyučující: Markéta Vondrášková, Tereza Reichiová, Viola Ježková
Anotace: Úvod do specifik tvorby dokumentárních filmů od vývoje až po postprodukci. Doporučení pro vedení pedagogického procesu ve školním prostředí. Dokumentární film jako nástroj projektové výuky. Animovaná tvorba v dokumentárním filmu. Dokumentární film jako cesta k ekologické problematice, přírodovědné a cestopisné dokumenty. Film jako nástroj sociální a výchovné prevence. Technické minimum pro tvorbu dokumentárních filmů.

Animace a filmový experiment / 25. dubna - 26. dubna

Vyučující: Markéta Vondrášková, František Topinka
Anotace: Vztah filmového umění a dalších uměleckých žánrů od poesie, přes výtvarné až po performativní umění. Specifika tvorby animovaných filmů ve školním prostředí. Využívání digitálních nástrojů pro experimentování s filmovou formou. Praktická ilustrace animačních technik.

Od filmu k síti - školní televize, mladí reportéři, tvorba na sítích, digitální hry / 9. – 10. května

Vyučující: Markéta Vondrášková, Martin Barták, Květa Chaloupková, Lucie Formánková
Anotace: Didaktický potenciál audiovizuálních forem odvozených od filmového umění. Jakým způsobem kreativně pracovat s umělou inteligencí? Organizace „školních televizí“ vs. youtuberství. Jakým způsobem využívat digitální hry ve výuce? Případová studie projektů herního studia Charles Games. Fenomén podcastu.