Praha / Cannes – Mezinárodní filmový festival v Cannes odhalil další část oficiálního programu. V soutěžní sekci La Cinef (dříve Cinéfondation) budou Českou republiku reprezentovat hned dva snímky z FAMU – očekávaný film Electra režisérky Darii Kashcheevy, jehož producenty jsou Zuzana Křivková a Martin Vandas z MAUR film a který vznikl v česko-slovensko-francouzské koprodukci FAMU, Artichoke a Papy3D, a krátké drama režiséra Petra Pylypčuka Osmý den, jehož producenty jsou Kryštof Burda a Tomáš Pertold z Perfilm a koproducenty FAMU a Česká televize. Letošní účast snímků FAMU je zcela výjimečná – málokdy se totiž stává, aby do této nejprestižnější studentské soutěže vybrala porota dva snímky ze stejné země, navíc ze stejné filmové školy.
Studentka magisterského programu na Katedře animované tvorby na FAMU Daria Kashcheeva se do světové animace zapsala svým krátkým filmem Dcera. Intimní příběh o vztahu dcery a otce posbíral desítky ocenění na zahraničních festivalech, včetně sošky studentského Oscara a úzké nominace v hlavním klání Akademie filmových věd. Režisérka se pro svoji diplomovou práci inspirovala postavou řecké mytologie Electrou, kterou v autorské vizi převedla do dnešního světa. Hlavní protagonistka filmu se snaží vymezit vůči své matce a snaží se pochopit smíšené pocity ke svému otci. Postupně se však izoluje ve svém světě a buduje si vztah ke svému tělu a sexualitě. "Pro strukturu vyprávění mě inspiroval průběh psychoterapeutické léčby. Během sezení se klient točí kolem svých vzpomínek na traumatický zážitek. Přeskakuje z minulosti do přítomnosti, obrazy i vzpomínky se mění. Kombinací animační techniky pixilace společně s hranými scénami jsem mohla dokreslit tuto příběhovou mozaiku," vysvětluje Daria Kashcheeva.
I díky úspěchům předchozího filmu Dcera se natáčení studentského filmu Electra proměnilo na česko-slovensko-francouzskou koprodukci, přičemž výsledný snímek má - pro animaci neobvyklou - délku 26 minut. „Značná část natáčení proběhla během 95 natáčecích dnů v hlavním ateliéru Studia FAMU v Klimentské,“ doplňuje Zuzana Křivková z české produkční společnosti MAUR film, která je i hlavním producentem. "Díky široké mezinárodní koprodukci vznikly například ve Francii složité animační loutky ve stylu panenek Barbie v životní velikosti nebo na Slovensku náš koproducent Artichoke zajišťoval mimo jiné celou obrazovou postprodukci,“ doplnil producent Martin Vandas. Festivalová premiéra Electry se odehraje právě v květnu ve francouzském Cannes. Film přitom zaznamenal výrazný úspěch již v březnu – dostal se do hlavní soutěže nejvýznamnějšího festivalu animovaných filmů v Annecy, který ve studentské soutěži uvede rovněž krátký snímek Deniska umřela Philippa Kastnera a Carp Xmass od Anny Heribanové – obě díla vznikla na FAMU.
Tématem hraného absolventského snímku Osmý den je dospívání v prostředí striktní náboženské sekty. Film je inspirován osobní zkušeností režiséra a sleduje příběh dospívající Anny, která se spolu se svým vrstevníkem Josefem rozhodne utéct z náboženské komunity a čelit výzvám života za jejími hranicemi. „Je to výpověď o střetu svobodné vůle a ideologické indoktrinace, které jsou vystaveny děti vyrůstající v tomto toxickém a patriarchálním prostředí,“ vysvětluje Petr Pylypčuk. „Osmý den pracuje s tématy domácího násilí, pokřivených mezilidských vztahů, sexuality a individuality,“ dodává autor filmu, pro něhož jsou tato témata důležitá napříč celou jeho tvorbou. „Klíčový prvek filmu vnímáme v jeho hereckém obsazení. Představitelé rolí Anny a Josefa jsou neherci, které jsme během rozsáhlého castingu vybrali z více než 100 uchazečů napříč Českou republikou,“ doplňuje producent Kryštof Burda. Osmý den bude mít světovou premiéru na festivalu v Cannes. Po 8 letech se jedná se o první film Katedry režie FAMU, který zde bude uveden.
“Tvorba studujících FAMU je nezřídka inovativní, odvážná, tematicky silná a esteticky objevitelská. Jsem hrdá, že nás na nejprestižnějším světovém festivalu budou reprezentovat tyto stylově i obsahově jedinečné filmy a rovněž výrazný projekt ve vývoji. Mám radost především za studující, kteří takto získávají možnost různorodé zpětné vazby ze strany světové filmové obce a že celý svět může vidět, jak výjimečná je tvorba FAMU,” uvádí děkanka FAMU Andrea Slováková, která živý kontakt se světovou kinematografií považuje za klíčový prvek moderního vzdělávání v oblasti audiovize.
FAMU letos v Cannes představí také jeden nesoutěžní snímek v rámci programu Cannes Focus Script pro projekty ve vývoji – Gone polského režiséra Piotra Jasińského ze zahraniční katedry FAMU International. Program nabízí začínajícím filmovým tvůrcům a tvůrkyním příležitost konzultovat scénáře rozpracovaných projektů s předními filmovými profesionály, kteří na festival zavítají.
Letošní úspěch není prvním, který studující FAMU v Cannes zaznamenali. V roce 2021 byly do sekce Cinéfondation za FAMU vybrány Rudé boty Anny Podskalské, v předchozích letech pak Sto dvacet osm tisíc Ondřeje Erbana (2019), Retriever Tomáše Kleina a Tomáše Merty (2015), Pandy Matúše Vizára (2013), Tambylles Michala Hogenauera (2012) a Cagey Tigers zesnulého režiséra Aramisovy (2011). V roce 2009 sekci Cinéfondation vyhrál hraný bakalářský film Bába Zuzany Kirchnerové. Výherce soutěže La Cinef má možnost prezentovat svůj film v rámci L’Atelier Cannes, který upozorňuje profesionály z oboru na slibné projekty a tvůrcům a tvůrkyním dává možnost dosáhnout na mezinárodní distribuci. V roce 2008 v Cinéfondation soutěžil snímek Naus Lukáše Glasera. Hned dva filmy v této prestižní soutěži měla FAMU naposledy v roce 2005, a to Slávek the Shit od islandského režiséra Grímura Hakonarsona, a Svědomí od Jana Bohuslava.
O filmech:
Electra
Scénář, režie – Daria Kashcheeva
Dramaturgie – Michal Reich, Lucia Kajánková
Kamera – Tomáš Frkal
Zvuk – Miroslav Chaloupka
Hudba – Lucas Verreman
Střih – Alexander Kashcheev
Costume Designer - Zuzana Formánková
Make-up Designer - Justina Urbanová
Production designer - Marek Špitálský
V hlavních rolích – Zuzana Částková, Marie Verner, Zuzana Stivínová, Robert Jašków
Producent – Zuzana Křivková, Martin Vandas (MAUR film)
Koproducent – Tomáš Šimon FAMU (CZ), Olivier Catherin (FR), Richard Van Den Boom (Papy3D, FR), Juraj Krasnohorsky (Artichoke, SK)
Délka – 25 minut
Trailer - https://vimeo.com/817174796
Presskit ke stažení zde.
Finančně podpořeno Státním fondem kinematografie, Plzeňským krajem, Nadačním fondem FILMTALENT ZLÍN, ARTE France, Pictanovo, images in Hauts-de-France Hauts-de-France region, Centre national du cinéma et de l’image animée, Procirep and Angoa, a slovenským Audiovizuálním fondem.
Osmý den
Scénář, režie - Petr Pylypčuk
Kamera - Helena Fikerová
Střih - Timotej Rajniš
Zvuk - Klára Ondračková
Výprava - Matěj Sýkora
V hlavních rolích - Caroline Barnard, Jan Pokorný, Jan Teplý ml., Kristýna Badinková Nováková, Pavla Janiššová
Producent – Kryštof Burda, Tomáš Pertold (Perfilm)
Koproducent – FAMU, Česká televize
Délka - 20 min
Trailer - https://vimeo.com/818268579/a16598cbca
Finančně podpořeno Státním fondem kinematografie a Karlovarským krajem
Kontakt – FAMU:
Klaudie Osičková
vedoucí komunikace
klaudie.osickova@famu.cz
+420775113779
25. dubna 2023