Dne 9. března byly ve večerních hodinách v pražském Rudolfinu uděleny ceny ČFTA Český lev za rok 2023.
Na ocenění bylo nominováno několik filmů studujících FAMU v kategoriích dokument, animace, krátký film a studentský film. Českého lva za nejlepší krátký film převzal režisér Jan Hecht a producent Marek Dusil za film Atestace. Režisérka Daria Kashcheeva převzala Cenu Magnesia za nejlepší studentský film za film Electra.
Českého lva za celoživotní přínos české kinematografii převzal kmenový pedagog katedry kamery, profesor Vladimír Smutný.
Daria Kashcheeva svůj proslov věnovala situaci ženám - matkám ve filmovém průmyslu. Protože její sdělení FAMU pokládá za důležité a aktuální, zde zveřejňujeme celé jeho znění:
"Včera na ceremoniálu FAMUFESTu paní děkanka upozornila na statistiky, které svědčí o tom, že i když na filmové škole genderová vyváženost mezi studujícími vypadá většinou pozitivně, v profesionálním prostředí pak počet žen na kreativních pozicích výrazně klesá. Považuji za nesmírné důležité vytvoření přátelského prostředí pro představitele všech genderů. Ale podle mě je v této diskuzi podceněna otázka podmínek pro pracující matky. Během vývoje a výroby Electry v našem štábu jsme byli hodně otevření matkám a těhotným ženám, bylo to pro mě strašně důležité. Měli jsme ve štábu čtyři těhotné ženy, které se staly během výroby matkami. Nebylo to ale vůbec snadné, jak pro ty matky, tak i pro průběh celého natáčení. Ale jak tu zkušenost můžeme reflektovat? Jsem čerstvou absolventkou FAMU, mám za sebou nějaké úspěchy, jsem žena, je mi 37, moje vaječníky stárnou, a teď se musím rozhodnout, co s tím. Pokládám si otázky… Kdybych se rozhodla, že budu matkou, a budu muset zvládat 2 směny: kreativní práci a péči o dítě, budu moct dělat svoji práci stejně kvalitně, jak jsem ji dělala doposud? Budu mít podporu ve vytváření podmínek, abych ty dvě směny úspěšně zvládala? Nebo jednu z těch směn budu muset obětovat? Mám obětovat to, že budu matka, když je pro mě má tvorba nesmírně důležitá? Nebo mám obětovat svoji tvorbu? A proč se vůbec musím rozhodovat mezi mateřstvím a tvorbou? Jenom proto, že jsem se narodila s dělohou? Už to slyším: ale jde to zvládnout, všechny ženy to zvládly… Ale za jakou cenu? Za cenu poklesu kvality mé tvorby? Nebo kvality výchovy mého dítěte? Za cenu vyhoření a neschopnosti pak vůbec tvořit, ani být mámou? V severských zemích se postupně stává standardem počítat v rozpočtu filmu s náklady na chůvy nebo dětské koutky během jeho výroby. Na některých festivalech se zřizují dětské koutky, aby matky mohly svoje filmy prezentovat. U nás si to žena ale musí zařídit sama, nebo hlídání děti zaplatit ze svého honoráře, čím se její honorář automaticky výrazně sníží a klesnou se tím i její životní podmínky… zase… Jenom kvůli tomu, že se narodila s dělohou a že její prsa produkují mléko?… Já doufám, že kroky k podpoře tvůrkyň - matek se budou dít i tady v Česku, a že díky tomu uvidíme výrazné změny v statistikách genderové vyváženosti v kreativních profesích.
10. března 2024